Het maken van de kiel

 

De kiel maken wij twee keer. De eerste keer zoals Van de Stadt hem getekend heeft. Dat wil zeggen met vier mm. dikke wrangen aan de binnenkant en één zijkant helemaal zonder gaten en één zijkant met sleufgaten om de wrangen aan de zijplaat te kunnen lassen als de andere zijkant al vast gelast is. De zijplaten worden hierdoor verschillend aan de wrangen gelast die met hun vier mm. niet kunnen voorkomen dat de kiel scheef trekt. De kiel staat na aflassen centimeters uit het lood. Misschien zijn wij wel erg precies, maar wij hechten erg aan goede zeileigenschappen en denken dat een symmetrische en strakke kiel daar een belangrijke rol bij speelt. We laten de kiel opnieuw uitsnijden en gebruiken dit keer wrangen van tien mm. dik. Extra gewicht in de kiel is voor ons wel goed omdat wij de bovenste gang tien centimeter verhoogd hebben om stahoogte voor Dennis te creëren. Ook de rondingen in de onderkant van de kiel sloten niet perfect bij elkaar aan. In overleg met Van de Stadt heeft Dennis deze opnieuw getekend. Tevens hebben we een buitenmal voor de kiel laten uitsnijden. Zo’n mal zou er eigenlijk standaard bij moeten zitten. Het maakt het in de juiste vorm drukken van de zijplaat een stuk gemakkelijker en gaat zo veel nauwkeuriger. Een dergelijke mal mee laten snijden kost nauwelijks iets extra.

 

 

 

 

Daarna brengen we de kiel op een karretje achter de auto naar Claushuis een loodgiet-bedrijf. Hoe we de letterlijk en figuurlijk loodzware kiel weer terugkrijgen weten we nog niet. Zelf lood in de kiel gieten is een langdurig maar vooral erg ongezond (looddampen zijn kankerverwekkend) karwei. Ons vakantiegeld van 2002 zetten wij om in lood. De grote oven met vloeibaar lood vult in een mum van tijd onze kiel, terwijl deze door water gekoeld wordt. Het laatste beetje gebeurt handmatig. Tot slot wordt onze kiel gewogen: netto 2.368 kg zwaarder. We zullen niet snel omslaan! We vinden een kennis van een vriend van ons met een vrachtauto bereid om onze kiel terug te brengen. “Ken net” J

 

 

 

 

 

Kiel onder de boot

 

Nu moeten we nog zien dat we de kiel onder de boot krijgen. De boot moet nu uit de bouwbok. We besluiten om maar meteen een goede winterbok te maken, waar we later ook nog wat aan hebben. De winterbok krijgt uitschuifbare poten, zodat we eerst de bok onder de boot kunnen zetten op de hoogte die hij nu heeft en later de poten uit kunnen schuiven als de boot opgehesen is.