12-08-2007 16:45 Dordrecht

Aan alles komt een eind. Ook aan deze fantastische maidentrip. We hebben Jutland succesvol gerond. Vanaf Texel (NL) onder lichte condities in 53 uur naar Thyboron (DK) gevaren. Veel mensen vroegen of we blij waren na ongeveer 50 uur land te zien en of we niet moe waren. Het was uiteraard leuk om Thyboron nu vanaf de Noordzee kant te benaderen, maar we hadden eigenlijk zo iets van “jammer dat we er nu al zijn”. Moe waren we in het geheel niet. We hebben een lichtweer wachtschema aangehouden van 4 uur op en 4 uur af. Met 2 á 3 slaap periodes tijdens de ‘wacht-af’ slaap je gemiddeld toch zo’n 10 uur en dat is in mijn geval heel wat meer dan onder normale omstandigheden. Vanaf de uitgang van het Limfjord bij Hals hebben we de gehele terugtocht via de Grote Belt, het Noord-Oostzee kanaal en de Duitsebocht wind tegen gehad. Gemiddelde winden tussen de 25 en 35 knopen waren de norm en aan de uitschieters van 40+ waren we op een gegeven moment ook gewend. Hierdoor konden we de boot uitstekend testen en …… De Bodyguard heeft zich uitstekend gehouden!! Ank is een mooi verslag van de trip aan het schrijven dus….. To Be Continued

 

 

15-07-2007 13:00 Dordrecht

Afgelopen weken hebben in het teken gestaan van het klaar maken van de Bodyguard voor haar Maidentrip naar Denemarken. In de eerste weken hebben we in het weekend gevaren en door de week geklust aan de boot. Na een paar weken zagen we de vakantiedatum met rasse scheden dichterbij komen en hebben we ook een paar weekenden ‘geofferd’ aan het maken van een aantal essentiële zaken aan boord van de DBG. Zou hebben we van ons eerste zeereisje geleerd dat een stuurautomaat toch wel erg lekker zou zijn op ruime koersen. De Bodyguard stuurt als een raceauto op die koersen. Dat heb je nu eenmaal met een vin-kieler, maar in combinatie met een breed achterschip is het intensief sturen bij zeegang. Oké een stuurautomaat is zo besteld, maar het goed installeren ervan is wel wat werk. Ook heeft zo’n ding energie nodig, enige vorm van elektrische installatie hebben we nog niet aan boord. Dus gaan we “even” 750Ah aan gel accu’s installeren, een laderomvormer combi, een galvanische scheidingstrafo, een accu-hoofd verdeling met diverse mes-zekeringen, de installatieautomaten voor de lichtte verbruikers en die voor de zware verbruikers. Ook is het wel handig dat de motor boven gestart kan worden en dat het voorgloeien automatisch gebeurd. Op het laatst hier nog een printje voor getekend, want alles dient wel dubbelpolig uitgevoerd te worden en de gloeibougies, de temperatuursensor en de gloeiautomaat van de in de motor zijn dat niet. Een zwemtrap vonden we ook essentieel als veiligheid middel, want je komt niet zomaar aan boord zonder zo’n trap. Ik haf al vanaf 6 juli vakantie dus ook de eerste vakantieweek nog flink aan het klussen geweest.

Maar goed we gaan nu eindelijk vertrekken voor de Maidentrip. Om 13:00 is het trossen los vanaf de werf en snel naar de spoorbrug want die draait om 13:15.