12-08-2007 16:45 Dordrecht
Aan alles komt een eind. Ook aan
deze fantastische maidentrip. We hebben Jutland succesvol gerond. Vanaf Texel
(NL) onder lichte condities in 53 uur naar Thyboron
(DK) gevaren. Veel mensen vroegen of we blij waren na ongeveer 50 uur land te
zien en of we niet moe waren. Het was uiteraard leuk om Thyboron
nu vanaf de Noordzee kant te benaderen, maar we hadden eigenlijk zo iets van
“jammer dat we er nu al zijn”. Moe waren we in het geheel niet. We hebben een
lichtweer wachtschema aangehouden van 4 uur op en 4 uur af. Met 2 á 3 slaap
periodes tijdens de ‘wacht-af’ slaap je gemiddeld
toch zo’n 10 uur en dat is in mijn geval heel wat meer
dan onder normale omstandigheden. Vanaf de uitgang van het Limfjord
bij Hals hebben we de gehele terugtocht via de Grote Belt, het Noord-Oostzee kanaal en de Duitsebocht
wind tegen gehad. Gemiddelde winden tussen de 25 en 35 knopen waren de norm en
aan de uitschieters van 40+ waren we op een gegeven moment ook gewend. Hierdoor
konden we de boot uitstekend testen en …… De Bodyguard heeft zich uitstekend
gehouden!! Ank is een mooi verslag van de trip aan het schrijven dus….. To Be Continued
15-07-2007 13:00 Dordrecht
Afgelopen weken hebben in het teken
gestaan van het klaar maken van de Bodyguard voor haar Maidentrip naar
Denemarken. In de eerste weken hebben we in het weekend gevaren en door de week
geklust aan de boot. Na een paar weken zagen we de vakantiedatum met rasse
scheden dichterbij komen en hebben we ook een paar weekenden ‘geofferd’ aan het
maken van een aantal essentiële zaken aan boord van de DBG.
Zou hebben we van ons eerste zeereisje geleerd dat een stuurautomaat toch wel
erg lekker zou zijn op ruime koersen. De Bodyguard stuurt als een raceauto op
die koersen. Dat heb je nu eenmaal met een vin-kieler,
maar in combinatie met een breed achterschip is het intensief sturen bij
zeegang. Oké een stuurautomaat is zo besteld, maar het
goed installeren ervan is wel wat werk. Ook heeft zo’n
ding energie nodig, enige vorm van elektrische installatie hebben we nog niet
aan boord. Dus gaan we “even” 750Ah aan gel accu’s installeren, een
laderomvormer combi, een galvanische scheidingstrafo, een accu-hoofd
verdeling met diverse mes-zekeringen, de
installatieautomaten voor de lichtte verbruikers en
die voor de zware verbruikers. Ook is het wel handig dat de motor boven gestart
kan worden en dat het voorgloeien automatisch gebeurd. Op het laatst hier nog
een printje voor getekend, want alles dient wel dubbelpolig
uitgevoerd te worden en de gloeibougies, de temperatuursensor en de
gloeiautomaat van de in de motor zijn dat niet. Een zwemtrap vonden we ook
essentieel als veiligheid middel, want je komt niet zomaar aan boord zonder zo’n trap. Ik haf al vanaf 6 juli vakantie dus ook de eerste
vakantieweek nog flink aan het klussen geweest.
Maar goed we gaan
nu eindelijk vertrekken voor de Maidentrip. Om 13:00 is het trossen los vanaf de werf en snel naar de
spoorbrug want die draait om 13:15.